Ejszakai-futas-hu

Mi túl hideg már a kinti futáshoz?

2019. január 30. 18:08 - Flander Marci
Mi túl hideg már a kinti futáshoz?

 Bizonyára többünknek van olyan ismerőse, aki a mostani zordabb időjárás elől melegégövi edzőtáborba „menekül”. Ők azonban csak elenyésző részét jelentik azoknak, akik a hideg miatt nem szeretnék teljesen szögre akasztani a futócipőjüket. Régebben hallottam egy szájról-szájra keringő vicces történetet (az alapja nem megerősített, de azért hihető), hogy különböző nemzetiségű sportolók beszélgettek egy edzőtáborban, egy nem épp kellemes hőmérsékletű napon, hogy mi számít rossz időnek, amikor már nem edzenek. A norvégok azt mondták, hogy nincs rossz idő, csak rossz felszerelés, mire az oroszok rákontráztak, hogy nincs rossz idő, csak rossz ember. A túlzott vulgaritás elkerülése miatt a sz.r szó helyett használtam a rossz szót. A történet egyfajta sportoláshoz való hozzáállást is bemutat, de a mi szemszögünkből a lényeges kérdés, hogy valóban hol van az a határ (itt most hőmérséklet tekintetében), amikor már nem ajánlott a kinti futás.

Természetesen ez a kérdés is nagyban emberfüggő, mert míg egyesek 0 fok alatt már inkább a futópadot választják, addig másokat a -10fok sem riaszt el a kinti futástól. Több helyről is visszaköszön viszont az a nézet, hogy -18fok alatt már tényleg nem ajánlatos az átlagember fiának a szabadban futkorásznia. Ennek oka viszont nem az, amit a legtöbben elsőre gondolnának, hogy az izmaink vagy a tüdőnk károsodik a hideg időben. A tüdőnk képes kezelni a hideg körülményeket, gondoljunk csak arra, hogy a sarkokra is eljutottunk, sőt maratont is rendeznek ott, az izmaink pedig a munkavégzés hatására melléktermékként hőt termelnek, így alap esetben nem károsodik a szerkezetük a hideg miatt. Természetesen vannak olyan emberek, akiknek sokkal jobban oda kell figyelniük a hidegben végzendő futásaikra, de erről majd kicsit később. Az extrém hidegben végzett kinti tevékenységek esetében a két legfőbb veszélyességi tényező a hypotermia és a fagyás. Jó hír viszont, hogy megfelelő öltözködéssel mindkét tényező bekövetkezése minimálisra csökkenthető. A megfelelő öltözködést pedig ebben az esetben a rétegesség jellemzi. A külső réteg jó, ha szélálló, de mégis légáteresztő anyagból van. Alá hőmérséklettől függően elég 1-2 réteg vékony (hogy a mozgásban ne korlátozzon), de meleg szintetikus vagy természetes anyagból készült futófelső. Fontos a több réteg, mert hideg időben is izzadunk, és a nedves felületen keresztül sokkal gyorsabb a hőleadás, mint a szárazon át. Mínusz fokokban, és főleg -18fok körül kiemelten fontos, hogy a végtagjaink lehetőleg ne legyenek fedetlenül. A rosszabb keringéssel rendelkezők már kevésbé hideg napokon is érzik, hogy a kesztyű, sapka, nyaksál elhagyása milyen kellemetlen tud lenni. A -18 celsius fok körüli hőmérséklet pedig már a normál/jó keringéssel rendelkezők számára is kritikus lehet. Amennyiben a hideghez még szél is társul, elég nagyon rövid idő is ahhoz, hogy a fagyás korai stádiumának jelei jelentkezzenek (itt persze ne az elüszkösödött végtagokra gondoljunk egyből).

Amennyiben mégis úgy döntünk, hogy nagyobb hidegben is kimerészkedünk futni, készüljünk fel a következőkre. Bármilyen intenzitászónában magasabb lesz a pulzusunk, azaz kevesebb zsírt, és több szénhidrátot használunk fel (ezeket főleg hosszabb edzések alkalmával érdemes figyelembe venni, és felkészülni). Sokkal kevésbé leszünk robbanékonyak, és alkalmasak a gyors feladatok elvégzésére, szóval lehetőleg ne -10fok alatt próbáljunk résztávozni, ha nem muszáj. Ilyen alacsony hőmérsékletnél a teljesítményünk 8-9%-al csökken, ami elsőre nem hangzik túl soknak, de ahhoz már elég sok, hogy ne legyen érdemes kicentiznünk az edzéseinket sem időben, sem távolságban. Amit még érdemes megemlíteni, az a folyadékpótlás. Száraz, hideg időben jelentősebb a kilégzésből és párologtatásból fakadó folyadékveszteség, ezzel párhuzamosan a szervezetünk szomjúság ingere is csökken, így kevésbé érezzük magunkat szomjasnak. Figyeljünk erre, és ne nehezítsük a szervezetünk dolgát még azzal is, hogy a csökkenő folyadékszintünkkel is foglalkozzon.

Néhány jó tanács, ha nem tudunk ellenállni egy gyönyörű, de nagyon hideg téli futásnak. Lehetőleg keressünk hozzánk hasonlóan lelkes társakat, és ne egyedül induljunk neki. Ha mégis egyedül tudunk csak menni, akkor ne ismeretlen helyen, és lehetőleg ne olyan napszakban (pl esti szürkületben indulva) tegyük ezt, ami fokozza az amúgy is fokozottabban veszélyes kalandot. Próbáljunk pár perc erejéig a szobában bemelegíteni, de ne teljes futófelszerelésben, és ne úgy, hogy izzadtan kelljen elindulni. Ha adott távot szándékozunk futni, azt inkább bontsuk fel több kisebb körre, mint egy oda-vissza szakaszra.

Télen futni nagyszerű, és lássuk meg az előnyeit is a hátrányai mellett. Ne felejtsük azonban, hogy mindig legyünk megfelelően felkészülve a kinti körülményekre.

 

!!! Nevezés nyitás: február 7. 19:00 !!! 7k és 14k !!!

 

Felhasznált irodalom:

https://blog.mapmyrun.com/cold-cold-train-outside/

https://www.runnersworld.com/advanced/a20848120/when-is-the-cold-too-cold/

https://running.pocketoutdoormedia.com/how-cold-is-too-cold-to-run_93795

Ingyenes Alakreform edzés Rubint Rékával 2019

2019. június 11. 14:44 - I love Balaton
Ingyenes Alakreform edzés Rubint Rékával 2019

Idén, a keszthelyi versenyközpontban 60 percen át izzaszt meg minket Rubint Réka


Az Enduraid gyerekfutás idén is ingyenes

2019. május 17. 14:56 - 575
Az Enduraid gyerekfutás idén is ingyenes

Május 18-tól - június 5-ig lehet nevezni a gyerekeket!


Íme a 2019-es SUNSET RUN 14 km választható pro futótrikói

2019. február 6. 17:00 - I love Balaton
Íme a 2019-es SUNSET RUN 14 km választható pro futótrikói

Mind a 8 felső összesítve ebben az írásban


Regisztráció & Nevezés a 2019-es Sunset Run-ra

Olvass és tudj meg mindent


Mi a regeneráló futások tényleges haszna?

2019. január 25. 09:14 - Flander Marci
Mi a regeneráló futások tényleges haszna?

Széles körben elfogadott, hogy a regeneráló futások célja, hogy megkönnyítsék a felépülést.


Át nem vett rajtcsomagok

2018. június 12. 09:59 - Kovács Erika
Át nem vett rajtcsomagok

Így kaphatod meg, ha nem tudtál eljönni


575 Sunset Run - Eredmények

2018. június 10. 09:39 - Kovács Erika
575 Sunset Run - Eredmények

7k és 14k eredmények a versenyről


575 SUNSET RUN - Nevezz be és rajtolj a naplementében!

Aki a korábbi években indult már az I love Balaton Éjszakai Futáson megtapasztalhatta, hogy egy különleges versenyen vehet részt. tovább

Technikai futó felső 2. rész – Most a férfiaké a terep!

2015. november 27. 13:58 - Kovács Erika
Technikai futó felső 2. rész – Most a férfiaké a terep!

Teljesen új színkombináció és minta, itt az első választható mez!


Emelkedős edzés – Vágj bele, hogy még jobb lehess!

2015. november 26. 10:41 - Flander Márton
Emelkedős edzés – Vágj bele, hogy még jobb lehess!

Hogy miért jó az emelkedős edzés és hogyan végezzük?


Ismét egyedi technikai futó felsőkkel lepünk meg Benneteket!

Kíváncsi lettél? Klikkelj!