Ejszakai-futas-hu

Vedd komolyan a futás utáni teendőket!

2018. március 14. 15:47 - Tamás Rita
Vedd komolyan a futás utáni teendőket!

Amíg az ember fiatal, mindenre legyint, amit az idősebbek mondanak neki, amikor pedig idősebb, veri a fejét a falba, hogy fiatalon nem hallgatott a bölcsekre.

A futás utáni regenerációs műveletekre szükség van. Ezt a kijelentést az idősebbek tényként fogadják el, a rutintalanok okoskodásnak tartják. Üzenem a fiataloknak: ők is lesznek lábfájós, derékleszakadós, rozzant „öregek” – ha nem fogadják meg a bölcsek tanácsait. Az alábbi gyűjteményt 45 évesen teszem közzé, egy közel öt éven át tartó futósérülést legyőzve, de a keserveket nem feledve…
Szóval az alábbi tanácsokra érdemes odafigyelni:
 
1. Kérlek, figyelj az alvásra!
Na ez az egy tanács az, amit magam is nehezen fogadok meg, de nem azért, mert hanyag lennék, hanem azért, mert alapvetően rossz alvó vagyok, értelmem ébredése óta irtó kevés alvással is beérem. Ez sajnos kihat életem számos területére, de talán éppen ezért állíthatom teljes bizonyossággal: ha tudok aludni, hegyeket mozgatok meg, klasszisokkal jobb teljesítményt nyújtok. Az erősítő edzéseim is jobban mennek, de az állóképességi sportágak – futás, úszás – terén valóban olyan, mintha két különböző ember lennék, amikor alszom előtte rendesen és amikor nem. Persze joggal kérdezitek, hogy ez, ugye, mitől regenerálódás, hiszen a futás előtti alvásról beszéltem eddig, nos, futás után is nagyon hasznos, ha tudtok aludni. Nyilván hét közben nem megoldható, de a vasárnapi kiadós, hosszú futás után, ha van lehetőségetek, nyugodtan szundítsatok egy kicsit, meg fog térülni. És persze az alvásra hosszú távon is érdemes odafigyelni!
 
How-to-sleep-897368
 
2. Egyél rendesen, időben, jót!
Nemrég a futás előtti étkezésről írtam bővebben, most elkerülve azt, hogy a sporttáplálkozást hosszasan taglaljam, csak annyit mondok: futás után is figyelj oda, hogy mit eszel. Közvetlenül az edzés befejezése után 20-30 perccel fehérjedús táplálékkal tudod megóvni az izmaidat a leépüléstől, hatékonyabb a kosztod, ha gyorsan felszívódó szénhidrát is van benne. Vannak effajta fehérjeporok, én személy szerint csak egy fajtát vagyok hajlandó fogyasztani, de ha körbejárjátok a témát, egész biztos, hogy találtok jó minőségű, szénhidrátot is tartalmazó fehérjét.
 
High5proteinrecovery
 Jó minőségű fehérje, szénhidráttal, kifejezetten futóknak, bővebb leírás itt
 
3. Vezess le, megéri!
Mielőtt ennél, vezess le. Miután teljesítetted a távodat, 2-3 perc könnyű futással, majd sétával hagyd, hogy az izomzatod megpihenjen, a légzésed helyreálljon, a szervezted visszaálljon a megszokott üzemmódba. Ha vannak olyan testrészeid, amelyek érzékenyebbek, dinamikus levezetéssel – guggolással, kitöréssel, dinamikus nyújtással – dolgozz rájuk, egy kis keringésfokozással elősegíted a helyi regenerálódást.
 Squat
 
 
4. Nyújts, de most tényleg!
Éppen marad még időd a levezetés után és az étkezés előtt egy kis nyújtásra is. Manapság, amikor trendek jönnek, mennek, sokan megkérdőjelezik a nyújtás fontosságát, hasznosságát, szerintem kikerülhetetlen. A megrövidült, igénybe vett izomzatot igenis óvatosan, statikus nyújtással hozzá kell segíteni a gyorsabb regenerálódáshoz, és az ízületeknek is jót tesz, ha a mobilitásukat fejlesztjük.
 
Strech
 
5. Lelkileg is engedj ki!
Nekem szerencsém van, mert mindig autóval megyek fel az erődhöz, ahol futok, így miután elvégeztem a szokásos ceremóniámat, még van időm az autóban lelkileg is ellazulni. Mindig valamilyen nyugodt CD-t rakok be, lassan és indulatmentesen vezetek, ami csak fokozza a futás okozta élményt, a lelkemmel harmóniában a testem is kienged közben.
 
6. A meleg fürdő csodát tesz!
Futás után mindig veszek meleg fürdőt, a kádban folytatom a nyújtást, a vízbe mindig rakok izomlazító, izomlázcsökkentő fürdősót, vagyis nem csak a meleg és a nyújtómozdulatok segítenek ellazítani az izmaimat, hanem a fürdősó hatóanyagai is.
 
7. SMR-henger, a 21. századi kínzóeszköz
Én tudom, hogy fáj… Nekem is. De irtó hatékony. A szakszerű erősítő edzések során bemelegítés során használják, de higgyétek el, futás után is kiváló szolgálatot tesz az SMR-henger, amely nyilván nem helyettesít egy szakértő sportmasszőrt, de helyesen használva jó kiegészítés.
 
8. Sportkrémek, masszázsolajok és egyéb praktikák
Van egy krémmárka, amely számos kiváló gyógynövényes krémet gyárt, ezekből mind-mind van nekem otthon egy tubussal: árnika, rozmaring, levendula, fekete nadálytő, vadgesztenye és ördögcsáklya. Mindig azt használom aktuálisan, ami az akkori panaszomhoz illik, de van, hogy mixelem is őket, sőt, az árnikával borogatok is. A borogatáshoz állott vizet használok és nem borogatom magam túl annyira, hogy a bőröm szétázzon. Az árnikából masszázsolaj is létezik, izomlazító jelleggel, ha nincs masszőr, én magam gyúrom át a lábaimat. És még ott a jegelés, amelyhez nyilván a patikai jégkása a legmegfelelőbb eszköz, de emelje fel a kezét, aki nem jegelt még mirelit zöldborsóval! Fontos megjegyezni: a jég és a bőr közé kerüljön textil, mert különben a jég szétégeti a bőrödet, jegelni amúgy sérülés vagy nagy megterhelés után ajánlott, tízperces szakaszokban, húszpercenkénti ismétléssel.
 
9. Fordulj szakemberhez, ha jön a baj!
Ha mindenre figyelsz, akkor is megsérülhetsz. Engem lábzsibbadás hátráltatott a futásban közel öt évig, rengeteg szakembernél jártam. Végül nem az orvosok tudtak segíteni, hanem egy manuálterapeuta, majd később egy kranioszakrális terapeuta. A lényeg: ne add fel és ne hanyagold el a sérülésedet, addig keress, kutass, amíg nem találod a megoldást – a regenerálódás fontos része, hogy a bajra rögtön reagálsz.
 
10. Szauna és jégszauna, a két jó barát
A szaunát sokan ismerik, szerintem maga a csoda. Engem a hagyományos változat jobban tisztít, lazít, mint az infra változat. A jégszauna kevésbé ismert, én magam imádom. A három perc a mínusz 180-190 fokban olyan mértékben gyorsítja fel az öngyógyító folyamatokat a szervezetben, hogy szinte elfáradsz tőle, az éjszakai alvást is elősegíti a kimerítő „fagyoskodás.”
 
Krioterapia
Mi ide járunk és szívből ajánljuk
 
Utólag elolvasva megkérdeztem magamtól: minek fut az ember, ha ennyi plusz melóval jár és ennyi nyavalyát generál. Nos, ha nem futnék, akkor meg más – talán sokkal nagyobb – bajom lenne, boldogan kiegyezem a mostani nyűgeimmel, mert mindre van megoldás.

 Ha futóversenyen szeretnél indulni, akkor ajánljuk az 575 Sunset Run-t Keszthelyen. Rajt a naplementében, rajt a Balaton-partról futás a legszebb részeken, cél ismét a Balaton-part. Ne habozz! Nevezz be még ma!

Legszebb__1_

 

NEVEZÉS IDŐTARTAM VÁLTOZÁSOK

2018. május 15. 15:17 - 575 Team
NEVEZÉS IDŐTARTAM VÁLTOZÁSOK

Ha még nem neveztél vagy a gyermekedet szeretnéd benevezni, akkor olvasd el a változásokat


A futócipő-vásárlás legfontosabb szempontjai

2018. május 15. 14:50 - Tamás Rita
A futócipő-vásárlás legfontosabb szempontjai

Újabb top-tipp Ritától


Ezekre figyelj, ha nagy hőségben futsz!

2018. május 8. 13:54 - Tamás Rita
Ezekre figyelj, ha nagy hőségben futsz!

Olvasd el figyelmesen és vigyázz magadra!


NYERD MEG A NEVEZÉSED A NYÁR FUTÓVERSENYÉRE

2018. április 27. 18:29 - 575 Team
NYERD MEG A NEVEZÉSED A NYÁR FUTÓVERSENYÉRE

4 darab nevezést sorsolunk


Természetes teljesítményfokozók, igen, vannak ilyenek!

2018. április 25. 17:01 - Tamás Rita
Természetes teljesítményfokozók, igen, vannak ilyenek!

Élj velük!


Imádjuk a futást, de sokszor gusztustalan!

2018. április 24. 07:36 - Tamás Rita
Imádjuk a futást, de sokszor gusztustalan!

Rita jó tanácsai, arra nézve, hogy mivel kerülheted el a kellemetlenségeket


Ha 7k távra nevezel, ilyen felső lesz a rajtcsomagodban!

Kattints a részletekért!


575 SUNSET RUN - Nevezz be és rajtolj a naplementében!

Aki a korábbi években indult már az I love Balaton Éjszakai Futáson megtapasztalhatta, hogy egy különleges versenyen vehet részt. tovább

Technikai futó felső 2. rész – Most a férfiaké a terep!

2015. november 27. 13:58 - Kovács Erika
Technikai futó felső 2. rész – Most a férfiaké a terep!

Teljesen új színkombináció és minta, itt az első választható mez!


Emelkedős edzés – Vágj bele, hogy még jobb lehess!

2015. november 26. 10:41 - Flander Márton
Emelkedős edzés – Vágj bele, hogy még jobb lehess!

Hogy miért jó az emelkedős edzés és hogyan végezzük?


Ismét egyedi technikai futó felsőkkel lepünk meg Benneteket!

Kíváncsi lettél? Klikkelj!