Ejszakai-futas-hu

Gyengébb teljesítmény, fáradtság? Beszéljünk a vashiányról!

2016. december 15. 13:14 - Kovács Erika
Gyengébb teljesítmény, fáradtság? Beszéljünk a vashiányról!

Megdöbbentő adat, de a legújabb kutatások kimutatták, hogy a rendszeresen futók 50-60%-a szenved vashiányban.

Ha mostanában úgy érzed, hogy gyengébb a teljesítményed, másként vagy fáradt, mint korábban, akkor érdemes gyanakodni.

A vashiány főbb tünetei:

  • a megszokottnál erőteljesebb fáradtság futás után
  • terhelhetőség csökkenése
  • gyengeség
  • szédülés
  • fejfájás
  • sápadtság
  • légszomj
  • hajhullás

Miért fontos a vas a futók számára?

A vörösvértestek, az oxigén szállítását segítik elő a futás közben dolgozó izmokhoz. Ha valakinek alacsony a vasszintje, akkor kevesebb vörösvértestet termel a szervezete és a hemoglobinszint csökkenni fog. Ezért kevesebb oxigént jut az izmokba, így a futás teljesítménye csökken.

Indito2

A futók több vasat veszítenek, mint nem futó társaik.

Hogyan?

Lábakon keresztül:

Ezt a folyamatot  „lábütődési hemolízisnek”  hívjuk. Főként azokra jellemző, akik sokszor, hoszzú távon futnak. Amikor a láb a talajhoz ütődik, a vörösvértestek sérülnek, így csökken a hemoglobinszint.

Az izzadtságon keresztül:

Az izzadásból származó vas veszteség nem jelentős, ám amennyiben meleg, párás környezetben futunk, úgy ez az érték számottevően növekedhet.

Menzesz:

Továbbá a női futóknál a menstruációs ciklus alatt nehezebb megtartani az optimális egyensúlyt, mivel a vas ilyenkor jobban ürül a szervezetükből.

Akkor hogyan pótoljuk?

Az eddigiekből látszik, a rendszeresen futókat fokozottabban érintheti a vashiány, így ha a fenti tünetek közül bármelyik gyanakvásra ad okot, érdemes vérvételre menni és a háziorvossal konzultálni.

A táplálkozás is sokat segíthet, az alábbi ételek igen kitűnő vasforrásnak számítanak:

  • sovány hús,
  • tojássárgája (magas koleszterinszint esetén kerülendő),
  • sötétzöld leveles zöldségek, például: spenót, 
  • hüvelyesek,
  • aszalt gyümölcsök
  • és a teljes kiőrlésű termékek.

Kaja_felsorol_s_al_

A vastartalmú ételekben gazdag táplálkozás nem elég, ha nem figyelünk két további fontos dologra. A kalcium gátolja, a C-vitamin pedig segíti a vas felszívódását.

Ha vitaminként pótoljuk a vasat, akkor válasszunk inkább folyékony formátumot, amit érdemes narancslébe csepegtetve elfogyasztani. A kalcium bevitelét pedig előtte és utána egy órával kerüljük el.

 

Jó egészséget, jó futást!

Nyerd meg a belépőd és találkozzunk a Futó Expón!

2017. március 24. 14:00 - I love Balaton
Nyerd meg a belépőd és találkozzunk a Futó Expón!

Az első magyarországi rendezvény, ahol minden a futásról szól, futás nélkül.


Szállásfoglalás kedvezményesen! Ismét itt a lehetőség - ne hagyd ki!

Foglalj kedvezményesen a verseny hétvégéjére.


20 futónadrágot sorsoltunk - Íme a nyertesek

2017. március 13. 18:01 - I love Balaton
20 futónadrágot sorsoltunk - Íme a nyertesek

Több héten át tartott játékunk szuper nyereményekért


Vajon elég-e ha csak vízzel pótoljuk a folyadékot?

2017. március 1. 09:23 - Bereczki Laci
Vajon elég-e ha csak vízzel pótoljuk a folyadékot?

Folyadékpótlás kisokos.


Nem tudsz lemondani az édességekről? 6 tipp, hogy győztesen kerülj ki a harcból!

Segítünk csökkenteni a cukorfogyasztásod.


Újabb esély, hogy tavaszra megnyerd a futónadrágod! Meghosszabbítottuk a játékunkat!

Az új határidő március 12-e vasárnap éjfél!


Hogyan fuss sérülésmentesen?

2017. február 16. 08:45 - I love Balaton
Hogyan fuss sérülésmentesen?

6 tipp a sikeres felkészülés érdekében.


Technikai futó felső 2. rész – Most a férfiaké a terep!

2015. november 27. 13:58 - Kovács Erika
Technikai futó felső 2. rész – Most a férfiaké a terep!

Eltelt egy hét, és ahogy ígértük, megmutatjuk az újabb technikai mezt. Most az erősebbik nem képviselői örülhetnek, hiszen a nekik tervezett 6 féle mezből mutatjuk be az első választási lehetőséget. tovább

Emelkedős edzés – Vágj bele, hogy még jobb lehess!

2015. november 26. 10:41 - Flander Márton
Emelkedős edzés – Vágj bele, hogy még jobb lehess!

Hogy miért jó az emelkedős edzés és hogyan végezzük?


Ismét egyedi technikai futó felsőkkel lepünk meg Benneteket!

Kíváncsi lettél? Klikkelj!


Reggeli futás – így pöccintsd be a hideg motort!

2015. november 18. 16:11 - Kuttor Csaba
Reggeli futás – így pöccintsd be a hideg motort!

Nem csak az autód sínyli meg, ha reggel melegítés nélkül taposol a gázpedálra.